Айний ва Ғафур Ғулом! Бу икки адабиёт дарғаси ҳаётда ҳам, ижодда ҳам бир-бирига жуда яқин бўлиб уларнинг ҳамкору ҳамжиҳатлиги - ўзбек ва тожик халқларининг азалий дўстлигини намоён қилиб турувчи ёрқин мисол.
Ғафур Ғулом ва Садриддин Айний ҳамкорлигининг пойдевори Самарқанд Ўзбекистон Республикаси пойтахти бўлган даврларда қўйилиб, орадан йиллар ўтиб боргани сайин, метиндек мустаҳкамланиб, биродарлик ва икки халқ
дўстлигининг ишончли намунасига айланди.
– Самарқандда бўлган чоғларимда,–деб ёзади Ғафур Ғулом,–домла Айнийнинг суҳбатларида тез-тез қатнашардим.
Йиғинларда менинг дўстларим Мирзо Турсунзода, Сотим Улуғзода, Раҳим Жалил, Деҳотий, Жалол Икромий, Суҳайлий, Муҳаммаджон Раҳимий, Камол Айний, Фотеҳ Ниёзий ва бошқалар ҳозир бўлардилар. Ўзбек ва тожик адибларининг дўстлиги тобора ривожу равнақ топиши менинг эзгу истагимдир…, дея эслатади Ғафур Ғулом ўз хотираларида.
Самимий ва беғубор, айни маҳалда, эҳтиросли сўзлар, мулоҳазалар қалбдан чиққанлиги боис, ғоят қадрли эди.
Ўз навбатида улуғ адиб Айний домла Ғафур Ғуломнинг шахси, унинг ўлмас асарлари, ўзига хос санъаткорлиги тўғрисида «Таҳсин ва ҳурматга сазовор шоир», деб номланган мақоласини ёзади. Ҳажм жиҳатдан ихчамгина ушбу мақолада устоз Ғафур Ғуломнинг бутун борлиғи, салобатини, ижодий ютуқларини, юксак талант ва иқтидорини кўрсатишга муяссар бўлган эди.
Бу мақолада Айнийнинг Ғафур Ғулом билан муносабатлари, илк танишуви хусусида ҳам мулоҳаза юритилади. Устознинг ёзишича, Ғафур Ғулом билан дастлабки учрашуви1926 йилда содир бўлган. Садриддин Айний ёзади:
– Ғафур Ғулом юксак талантнинг тезпишар меваси бўлиб, «Қизил Ўзбекистон» газетасида босилган шеърларининг имзоси орқали мен бу ном билан учрашишдан бурун таниш эдим. Табиий, кўпдан бери таниш каби самимият ва муҳаббат билан кўришдик, суҳбатлашдик…
Биз тилга олган мақоласини «Шоир халқ ишончини оқлай олади ва оқлайди», деб якунлар экан, унга катта умид боғлаган, келажакда етук шоир бўлиб етишишига қаттиқ ишонган эди.
Садриддин Айний ва Ғафур Ғуломнинг ижодий алоқаси, ҳамкорлиги, муносабатлари икки халқнинг асрий дўстлиги боқийлигига шаҳодатдир. Табаррук устоз бу икки халқ дўстлигини янада яқинлаштиришга, дўстлик дарахтининг янада гуркираб ўсишига бебаҳо ҳисса қўшди.
Ўзбекистон Халқ шоири Ғафур Ғулом ўзининг 1953 йил ёзган «Муҳтарам устоз» номли мақоласида бу хизматларни таъкидлаб шундай сатрларни битган эди: «Айний ҳозирги давримиз адабиётини барпо этиш ва ривожлантириш учун қаҳрамонларча кураш олиб бориб, қимматли асарлар яратдики, улар ёш қаламкашлар учун мактаб бўлмоқда. Бу буюк сиймонинг асарлари фақат тожик адабиёти гулшанининг зийнати бўлиб қолмай, балки ўзбек адабиёти хазинасига ҳам дурдона бўлиб қўшилди».
Ғафур Ғулом бу мақоласида устод Садриддин Айний ижодидаги бебаҳо фазилатларни бирма-бир санаб ўтади. Ёшларни устод маҳорати сирларини, унинг ҳаёти ва ижодини чуқурроқ билиб олиш учун илмий-адабий ишлар олиб боришга даъват этади. Ўзбек ва тожик ёшларини бу улуғ сиймонинг асарларидан баҳра олишга чақиради.
– Менинг дўст бўлганимга 30 йилдан ошди, -деб ёзади Ғафур Ғулом ўз мақоласида. - Тожикистон халқи бу буюк устозни, бениҳоят, ҳурмат қилгани каби биз ўзбеклар ҳам қадру қимматини баланд тутамиз ва унга нисбатан қалбларимизда дўстлик ва муҳаббат жўш уради…
Шундай забардаст устоз билан ҳамаср, ҳамкор ва яқин дўст эканлигимдан бахтиёрман…
Ҳа, Ғафур Ғулом таъкидлаганидек, Садриддин Айнийнинг адабиётшунослик соҳасидаги фаолиятини Алишер Навоий ижодисиз, айни чоғда, навоийшуносликнинг шаклланиши ва равнақини ана шу зукко адабиётшунос тадқиқотисиз тасаввуур қилиш мумкин эмас. Чунки Садриддин Айнийнинг салкам йигирма йиллик ижодий изланишлари Алишер Навоий адабий меросини ўрганиш билан боғлиқдир.
Айний ва Ғафур Ғулом. Тожик ва ўзбек халқлари дўстлигининг, қондош ва жондошлигининг рамзий ифодаси бўлган буюк сиймолар ўртасидаги дўстона муносабат, дўстлигимиз ришталари жуда бақувват эканлигига, у бугунимиз учун ҳам , эртанги кунимиз учун ҳам ибрат бўлишига амин бўламиз. Адабиёт боғининг Садриддин Айний ва Ғафур Ғулом каби мушфиқ, меҳрибон, одил, бағри кенг боғбонлари бор экан, бу боғнинг кўркига кўрк, чиройига чирой қўшилиб, очилиб бораверади.
Устод Садриддин Айний фақат Ғафур Ғулом билангина эмас, балки оташнафас шоир Ҳамид Олимжон, академик ёзувчи Ойбек, ўзбек прозасининг баркамол арбоблари Абдулла Қодирий, Абдулла Қаҳҳор, ёзувчи ва давлат арбоби Шароф Рашидов, шоирлар Миртемир, ва Зулфия, адабиётшунос , акдемик Воҳид Абдуллаев, Насрулло Охундий ва бошқа ўнлаб ёшлар билан дўстлик, устозлик муносабатида бўлганки, бу алоҳида мавзудир.
Сулаймон Эрматов, ёзувчи.
Тожикистон… Бу - гўзал, бу муқаддас сўзни тилга олган пайтимизда кўнгиллар ёришиб, кўзларимиз мунаввар бўлади.
Тожикистон… Нақадар дилтортар сўз! Бу сўзда осмону фалакка бўй чўзган қорли тоғлар этагидан, мусаффо дарёлару зилол булоқлардан биз томон эсадиган ифор бор ва бу бизнинг жону танимизга куч-қувват бағишлайди.
Муфассал...
Ҳудудида турли номлар билан диний партиялар амал қилувчи бир неча мамлакатлар тажрибаси ўша давлатларда ушбу ҳаракатлар ва диний идеологияга эга партиялар «шарофати» билан ҳеч қандай ривожланиш вужудга келмагани исботланган. Аксинча, айнан, ушбу сиёсий бирлашмалар ўртасида сиёсий ҳокимиятни қўлга киритиш учун зўравонликлару қарама-қаршиликлар авжга чиқиб, умуман, ўша давлатларнинг бир маромдаги тараққиёти йўлидаги тўсиққа
Муфассал...2015
1-2015
2-2015
3-2015
4-2015
5-2015
6-2015
7-2015
8-2015
9-2015
10-2015
11-2015
12-2015
13-2015
14-2015
15-2015
16-2015
17-2015
18-2015
19-2015
20-2015
21-2015
22-2015
23-2015
24-2015
25-2015
26-2015
27-2015
28-2015
29-2015
30-2015
31-2015
32-2015
33-2015
34-2015
35-2015
36-2015
37-2015
38-2015
39-2015
40-2015
41-2015
42-2015
43-2015
44-2015
45-2015
46-2015
47-2015
48-2015
49-2015
50-2015
51-2015
52-2015